Mit is jelent a keresési szándék?
A keresési szándék megmutatja a keresés célját, tehát azt, hogy miért történik meg az egész művelet, “mire is megy ki a játék”. Ma már a Google algoritmusok a felhasználók élményének mind magasabb szintű megteremtését, igényeinek kiszolgálását tartják szem előtt. Ezt pedig csakis úgy tudják elérni, ha a keresési szándéknak megfelelő, minél relevánsabb találatok kerülnek rangsorolásra.
Miért fontos?
Annak érdekében, hogy weboldalad forgalma hosszú távon is stabil legyen, figyelemfelkeltő, minőségi tartalmakat kell előállítanod, amelyek ráadásul a keresési szándékot is kielégítik. Hiába helyezel hangsúlyt a kulcsszókutatás és a linképítés lépésére, a várt eredmények elmaradnak majd, ha a keresési szándékot figyelmen kívül hagyod. A keresési szándék tehát a keresőoptimalizálás meghatározó része, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy élen végezz a keresőben.
A keresési szándék típusai
A látogatók szándéka szerint négy kategóriába sorolható a keresési szándék: információs célú, navigációs célú, kereskedelmi célú, valamint tranzakciós célú.
Információs célú keresés (informational intent)
Ide sorolható minden olyan tartalom, amelynek célja az információ átadása. Tipikusan ilyenek a blogbejegyzések, a leírások, a különböző kézikönyvek, a használati útmutatók, a hírek, magazinok stb. A keresési szándék itt tehát nem más, mint az edukálódás, az adatszerzés.
Ide tartoznak a hang alapú keresések is, amelyek sokszor teljes mondatok. Az információs célú keresés jellemző kulcsszavai a “tippek”, “ötletek”, “hogyan” és “miért” kifejezéseket tartalmazzák. A Google természetesen tisztában van a tévedés lehetőségekkel is, ezért kapcsolódó kulcsszavakat is felkínál a felhasználók számára.
Navigációs célú keresés (navigational intent)
A navigációs célú keresés során egészen konkrét cél érvényesül, hiszen ahogy az elnevezésből is adódik, a felhasználó egy konkrét márkával vagy honlappal kapcsolatban szeretne útbaigazítást kapni. A keresési szándék ezen típusával csak akkor érdemes foglalkozni, ha a vállalkozásra vagy a márkanévre érkezik a legtöbb keresés, nem pedig egy útmutatóra vágynak.
Kereskedelmi célú keresés (commercial investigation)
Kereskedelmi célú keresésre valamilyen termék megvásárlása vagy szolgáltatás igénybevétele előtt kerül sor. Keretében a felhasználók részletes információkat szeretnének szerezni az adott termékkel/szolgáltatással kapcsolatban sokszor azért, mert dilemmáznak vásárlás előtt vagy még mérlegelik a különböző lehetőségeket. Ilyen helyzetben fontosak a különböző vélemények, hozzászólások.
Ez a típusú keresési szándék nagyon fontos, ugyanis könnyen vásárlással végződhet. Ha az ilyen keresésre releváns és minőségi tartalmakkal tudsz szolgálni, keresőoptimalizálás szempontjából remek eredményeket érhetsz el. Ide sorolhatók a különböző terméktesztek, termékbemutatók, termék- vagy kategória oldalak. Például ilyen kifejezések a “legjobb porszívó” vagy “étterem a közelben” kulcsszavakra érkező keresések.
Tranzakciós célú keresés (transactional intent)
Ennél a típusnál a felhasználó már mindent tud az adott termékről vagy szolgáltatásról, és már csak a vásárlás konkrét lépése van hátra számára. Itt már egészen konkrétan keresnek rá a termékekre, ezért gyakran az “ár”, a “rendelés”, az “olcsó” vagy az “összehasonlítás” kulcsszavak kerülnek alkalmazásra.
A Google ilyenkor általában különböző ár összehasonlító oldalakat, vagy termék- és kategória oldalakat rangsorol, de sokszor bukkannak fel hirdetések is.
A keresési szándék az egyik legfontosabb rangsorolási tényező, hiszen hosszú távon csakis ennek figyelembevételével érhetők el eredmények. A tartalomgyártás során tehát mindenképp fordíts rá kellő hangsúlyt!