A kulcsszó sűrűség jelentése
A kulcsszó sűrűség tehát a kulcsszavak előfordulásának arányára utal egy adott oldalon. A keresőoptimalizálás csakis a megfelelő arányú kulcsszó sűrűség esetén lesz sikeres. A kulcsszóhalmozás pedig épp az ellenkező hatást éri el: ha túl magas a kulcsszó sűrűség, weboldaladat a keresőmotorok hátrébb sorolják majd a találati listán. Sőt, az is előfordulhat, hogy a Google büntetésben részesíti az ilyen oldalakat.
Negatív hatásai között említhetjük még, hogy a látogatók végig sem olvassák a bejegyzéseket, ezáltal csökken az oldalon eltöltött idő, nő a visszafordulási arány és még az oldal helyezése is romlik, hiszen a Google túloptimalizáltnak minősíti az ilyen webhelyeket. Nem érdemes tehát telezsúfolni a kulcsszókutatás eredményeként kapott kulcsszóval az egész tartalmat.
Na, de mégis mennyi az annyi?
A szavak ideális mennyiségét nem könnyű megtalálni, hiszen számos dolog befolyásolja, másrészt a Google algoritmusai is szinte folyamatosan változnak. Nem mindegy az sem, hogy pontosan milyen oldalról van szó, ugyanis más-más kulcsszó sűrűség dukál egy landing page esetén, mint például egy kategóriaoldalnál. Míg előbbi esetben a 2-3%-os kulcsszó sűrűség tekinthető kívánatosnak, utóbbinál, ez az érték akár 8-10% is lehet.
Az arányszámot befolyásolja az is, hogy mit tekintesz a szöveg egészének, csak a kulcsszóval teljesen megegyező alakokat veszed-e számításba, vagy a ragozott alakokat is és alkalmazkodsz-e a magyar helyesírás szabályaihoz. (A felhasználók ugyanis előszeretettel keresnek helytelen alakú kifejezésekre, így érdemes a szabálytalan formájú szavakat is feltüntetni a szövegben, de ez már egy más kérdés.)
Összességében elmondható, hogy a keresőmotorok a releváns, minőségi, olvasmányos tartalmakat részesítik előnyben. Az olyan szövegeket, amelyek természetesen hatnak. Így bátran lehet (sőt kell is!) alkalmazni szinonimakat, egyéb kapcsolódó kifejezéseket és a kulcsszó ragozott alakjait is. Ha például a linképítés kifejezés a kulcsszó, a keresőoptimalizálás vagy a horgonyszöveg szavakat is érdemes a tartalomba építeni.
Hol helyezz el kulcsszavakat?
A kulcsszó sűrűség mellett ugyancsak meghatározó az, hogy ezek a bizonyos kulcsszavak pontosan hol szerepelnek a szövegben. A megfigyelések szerint az alábbi helyeken való megjelentetés hat pozitívan a találati listán elfoglalt helyezésre:
– a cím
– a meta leírás
– az alcímek
– az első bekezdés
– a linkek
– a képek elnevezése
– és a szövegben lévő felsorolás
Ha a Youtube videók keresőoptimailzálásán dolgozol, akkor a videók címeiben és a leírásokban használd a legfontosabb kulcsszót.
Kulcsszó sűrűség vizsgáló eszközök
A kulcsszó sűrűség vizsgálatára több lehetőség is rendelkezésre áll. Használható például a Website Auditor, de a WordPress oldalak YoastSEO plugin-ja ugyancsak lehetővé teszi az ellenőrzést. Ezek többnyire ingyenesen használhatóak és bárki számára elérhetőek.
Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek kizárólag a kulcsszó ragozatlan alakját veszik figyelembe, amely szembe megy a magyar nyelv természetével. Így sokszor sokkal alacsonyabb értéket mutatnak a valóságnál.
Mit tehetsz, ha túl magas a kulcsszavak aránya?
Ha azt tapasztalod, hogy nem megfelelő a kulcsszó sűrűség, növeld a szöveg terjedelmét, bővítsd ki a bekezdések hosszát vagy egyszerűen csak használd kevesebbszer a kulcsszót.
A kulcsszó sűrűség ugyan meghatározó szempont a keresőoptimalizálás során, korántsem a legfontosabb. Ennél sokkal nagyobb jelentősége van a felhasználóbarát, informatív, minőségi tartalmaknak, az olyan szövegeknek, amelyeket szívesen olvasnak az emberek. Hiszen a különböző tartalmak elsősorban nem a Google robotok, hanem a felhasználók számára készülnek. Egy természetesnek ható, releváns információkat tartalmazó, olvasmányos szöveget ugyanakkor a keresőmotorok is garantáltan értékelni fognak.