Mit értünk versenytárs elemzés alatt?
Az elemzés során a konkurens cégek stratégiáját, termékeit és szolgáltatásait szükséges vizsgálnunk. Egy alapos versenytárs elemzés értékes adatokkal segíthet a céges döntéseink során. Az elemzés szempontjából figyeljünk oda a következőkre:
- Tudnunk kell, hogy kik a számunkra megfelelő versenytársak
- Legyünk tisztába azzal, hogy milyen üzleti szempontok alapján érdemes vizsgálatot végeznünk
- Tudjuk, hogy hol keressük az elemzéshez releváns adatokat
- Megfelelően építsük be a kapott eredményeket az üzletünk fejlesztésébe
Vállalkozók, cégvezetők számára hasznos elemzés
A versenytárs elemzés a marketingesek munkáját segíti, emellett a vezetők is felhasználhatják üzleti elemzés és termékjellemzők vizsgálatának céljából. Gondoljuk át, hogy mi a célunk az elemzéssel:
- Egy új vállalkozás indításán törjük a fejünket?
- Új piacra szeretnénk orientálódni?
- Új célcsoportot szeretnénk elérni?
- Új szolgáltatás bevezetésén gondolkodunk?
- Tartalomgyártást tervezgetünk?
Hogyan kezdj neki a versenytárs elemzésnek?
1. Célkitűzés
A célkitűzés nagyon fontos az üzleti tevékenység során, fogalmazzuk meg mit szeretnénk megtudni a versenytársakról. Szívesen megismernéd, hogy milyen marketing csatornákat használ a konkurencia? Tudni szeretnénk, hogy milyen termékekkel kell versenyeznünk? Ha képesek vagyunk az elemzés célját meghatározni, akkor céltudatosabbak leszünk és teljes képet kapunk a versenyhelyzetről.
2. Ismerd meg a versenytársaid!
Minden olyan céget versenytársnak nevezünk, aki kiszolgálja azt a fogyasztói igényt, amit te is szintén kiszolgálsz. Közvetlen versenytársnak nevezzük azokat, akik ugyanazt a problémát oldják meg, ugyanannak a célcsoportnak, hasonló megoldással, mint a saját céged. A közvetett versenytársaknak több csoportja létezik, vagy ugyanannak a célcsoportnak nyújtanak megoldást, de más problémára, vagy ugyanarra a problémára specializálódtak, szintén annak a célcsoportnak, de teljesen más módon. Végezetül pedig létezik olyan is, ahol ugyanazt a problémát oldják meg hozzánk hasonlóan, de teljesen más célcsoportnak szól.
Milyen eszközökkel találhatod meg őket?
Ha számunkra nem egyértelmű, hogy melyik konkurens cégeket vizsgáljuk, van néhány út az elinduláshoz.
- Keressünk releváns kulcsszavakat vagy végezzünk kifejezetten SEO elemzést
- Kérdezzük meg a célcsoportot milyen egyéb megoldást használnak
- Használjuk az online eszközöket a versenytársak felkutatására
3. Adatgyűjtési szakasz
Ez a szakasz időigényes, mert sokszor nem tudjuk hol keressünk releváns adatokat. Létezik néhány gyors adatgyűjtésre alkalmas eszköz, amivel gyorsíthatunk a folyamaton.
- Üzleti adatok: LinkedIn
- Termék és szolgáltatás alapján: Weboldal
- Célcsoporttal való kommunikáció: Blog, közösségi posztok
- Marketing: SEO (keresőoptimalizálás), hirdetések, linképítés
4. Összegezzük a kutatás eredményeit
Az adatgyűjtés után a következtetések levonása következik. Nézzük meg alaposan a kategóriákat, és próbáljuk megvizsgálni a trendeket. A konkurencia tegyük fel sokat költ Google hirdetésekre, a Facebookot elhanyagolja? Lehet, hogy ebben az esetben az Adwords hirdetésekkel kellene elérni a célcsoportot. Használjuk fel a kutatás eredményeit, építsünk be új marketing taktikát, keressünk új kulcsszavakat, vizsgáljuk meg az oldalakra mutató linkeket. Mindezek segítségével ismerjük fel saját vállalkozásunkban a további fejlesztésre szoruló területeket.
A versenytárs elemzés egy hatékony eszköz, használjuk fel a megfelelő célokra. Határozzuk meg, hogy mit szeretnénk megtudni a konkurenciáról, az eredmény pedig segít világosan látni a piacon elfoglalt helyzetünket.