Google indexelés fontosabb jellemzői
A weboldalak linkek sokaságából állnak, amelyek a linképítés során egy hálózatot alkotnak. A Google robotok beolvassák a weboldal tartalmát, ezután ugranak a következő linkelt oldalra. Az oldalak és az aloldalak között kapcsolat jön létre, ezeket a keresőrobotok felülvizsgálják, a beolvasott oldalak szöveges adatait pedig a kereső tárolja. A Google ezeket a másolatokat kielemzi, ezalapján képes a kulcsszavakra vonatkozóan egy aktuális rangsort felállítani.
Hogyan ellenőrizzük az indexelést?
Ha szeretnénk a Google indexelés állapotát ellenőrizni a weboldalon, azt elemzéssel tehetjük meg. Használd a Google Search Console-t, az alkalmazáson keresztül ugyanis jelentést kérhetsz. Egy kiadott listán látható lesz, mely URL-ek indexeltek már a kereső által. Sajnos egy URL indexelésének hiánya problémákhoz vezet, hiszen a Google nem jeleníti meg a találatai között, így nem generál forgalmat az oldal.
Google által indexelt oldalak ellenőrzése
Lehetőségünk van megnézni, hogy a Google mit tárol egy adott weboldalról. Írjuk be a Google keresőbe a site (weboldal cím) kifejezéseket, az eredmény pedig az összes indexelt oldal lesz. A lista szűrhető is, ha szóközzel elválasztva beírjuk a weboldal címe után a keresett kifejezést.
Miért maradhat el az indexelés?
- Új az oldal
Az új weboldalak esetében tapasztalhatjuk, hogy nem indexel a Google, ilyenkor ellenőrizzük, hogy feltöltöttük-e az oldaltérképet. A folyamatok gyorsítása érdekében, lehetőség van indexelési kérelem beadására a Google Search Colsole-on keresztül.
- Letiltott indexelés
Az oldal indexelés elmaradhat akkor is, ha valamilyen beállítási hiba lép fel. A WordPress esetében a Beállítások/Olvasás/Keresőmotor fület kell megkeresni. Ha ezt a feliratot látod, hogy: „Megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy végig járja az oldalt”. Ez a lehetőség ne legyen kipipálva, ugyanis azzal megtiltod az indexelést. A robots.txt fájl adja meg a keresőrobotok számára, hogy mely fájlokat és lapokat keressenek fel a honlapon és melyeket ne., feladata, hogy letiltsa a keresőrobot hozzáférését a megadott URL-ekhez
- Nem ismeri fel a Google az aloldalt
Előfordulhat, hogy egy webshop esetében több termék közül a Google csak néhányat térképez fel, ebben az esetben a linkek kevés száma okozhat ilyen hibát, ebből pedig arra következtethetünk, hogy a Google egy kulcsszóra nem szívesen indexel több hasonló tartalmat.
- Nem a megfelelő aloldal lett indexelve
Ez akkor fordulhat elő, ha nem a kívánt oldal lesz indexelve. Sok esetben nem a webshop termékkategória oldala jelenik meg, hanem a webshophoz tartozó blog. Más esetben egy kulcsszó nem a megfelelő terméket jeleníti meg, hanem például egy képet.
A google indexelés támogatására több megoldás is létezik

- Átlátható a menü felépítése
A legcélszerűbb a menü felépítését tekintve, ha a kulcsszókutatás során felhasznált kulcsszavak köré épül a strukturált menü, ennek köszönhetően a látogató egy jól átlátható weboldallal találkozik.
- Oldaltérkép használata
Az oldaltérkép használatával elősegíthető az indexelés. A leghatékonyabban akkor működik, ha a weboldal aloldalai rendszeresen frissülnek.
- Belső linkek szerepe
Nagyon fontos az aloldalakról linkeket irányítani a főoldalra, ugyanis a látogatókat és a keresőmotorokat is egyaránt segíti a tájékozódásban.
- Külső linkek
A külső linkek lényege, hogy minél több erős weboldalról szerezzen a honlapod a tartalmakhoz kapcsolódó linkeket, így képes a weboldal minél előrébb kerülni a találati listán. A külső linkek nagymértékben hozzájárulnak az indexelés folyamatához.
Mindent összegezve maga a feltérképezés és indexelés automatikus folyamat, de sajnos annyi nem elegendő a részünkről, hogy létrehozzuk az oldalt és a webhelytérképet megosztjuk a Google Search Console-nak. A tartalmi és technikai SEO (keresőoptimlaizálás) segítségével, és az értékes kulcsszavakra megírt tartalmak gyártásával egyre jobb helyet tudunk elérni a weboldalunk számára.