A horgonyszöveg jelentése
A horgonyszöveg (angolul: anchor text) az a szöveg, amelyre ráültetésre kerül az adott link. Általában kék színű és aláhúzott, ezáltal jól kitűnik a szöveg egészéből és rákattintva egy másik aloldalra vagy honlapra juthatsz.
Minden link két részből áll: egy URL-ből, amely megjelenik a kattintást követően, és a horgonyszövegből, amelyre ráklikkelnek a látogatók. A jó horgonyszöveg figyelemfelkeltő, érdekes, ezáltal sokan kattintanak rá, amely pedig már SEO szempontból is előnyös.
Ezért fontos a horgonyszöveg
A horgonyszöveg megmutatja a Google számára, hogy miről is szól az adott oldal. Kulcsfontossággal bír, hiszen segít a keresőmotoroknak az eligazodásban. Például ez a link (https://marketingotletek.hu/keresooptimalizalas/) jelzi, hogy az oldal a keresőoptimalizálás témáját dolgozza fel. Ma már a Google a szövegen kívül annak szövegkörnyezetét is figyelembe veszi a találatok rangsorolása során.
A horgonyszövegeknek vagy más néven „horgonynak” több fajtája különböztethető meg, hiszen lehet:
● márkanév: a hivatkozás, itt egy konkrét márka neve
● sima URL: az URL csak önmagában szerepel, szöveg nélkül
● webhely neve: amikor a hivatkozás horgony egy webhely neve
● egy cikk vagy aloldal főcíme: itt a horgony szóról szóra megegyezik a cikk címével
● kulcsszavak pontos egyezéssel: a horgony azonos a kulcsszóval
● kulcsszavak részleges egyezéssel: amikor a horgony a kulcsszó változatait tartalmazza (ehhez kulcsszókutatást kell először elkészítenünk)
● kapcsolódó kulcsszavak: a horgony kapcsolódik a kulcsszóhoz, de nem egyezik meg vele
● általános linkek: amikor a horgony a tartalomhoz nem kapcsolódik, csupán egy általános felhívást jelenít meg
Ebben az esetben során is érdemes elkerülni a túloptimalizálást, vagyis azt, hogy egy oldalra túl sok linket helyezel el. A Google a természetes linkprofilú oldalakat részesíti előnyben, így a linképítés során is illik betartani a megfelelő arányt. Ugyanilyen visszatetsző az is, ha kizárólag ugyanazokat, a kulcsszókutatás során korábban meghatározott kulcsszavakat használod horgonyszövegként minden egyes linkre. Ez egyáltalán nem hat természetesnek.
Ilyen a megfelelő horgonyszöveg
Most, hogy már tudod, hogyan nem érdemes használni a horgonyszövegeket, nézzük meg, miként érheted el céljaidat a segítségükkel! A jó horgony illeszkedik a szöveg egészébe, nem hat mesterkélten és nincs beleerőszakolva a tartalomba. Használhatsz kulcsszavakat is normális arányban (ne legyen túl sokszor használva a kulcsszó), bátran lehet ragozni őket, valamint a szinonimák is megfelelőek. Ha a kulcsszót és annak változatait alkalmazod horgonyként, nem lőhetsz mellé.
Fontos, hogy ne pakolj minden kulcsszót egymás után egy linkbe, hiszen az minden, csak nem természetes és a Google is rögtön kiszúrja, hogy a manipulálására törekedsz. Érdemes kerülni az értelmetlen, konkrét jelentéssel nem bíró horgonyszövegeket (pl. “Kattints ide!” “Tovább!”), hiszen semmilyen információval nem szolgálnak a látogatóknak arról, hogy milyen témával találkozhatnak az oldaladon.
Előnyös lehet a konkrét márkanevek, domain nevek használata is. Ezt kevesen alkalmazzák, pedig roppant célravezető módszer. Fontos azonban, hogy egy márkaneves link mögé ne egy konkrét kulcsszóra rangsoroló aloldalt helyezz el. A sima URL-es horgonyszövegek (vagyis amikor az URL címe simán csak bemásolásra kerül) használata sem túl gyakori, pedig sokszor igenis hasznos.
A jó horgonyszöveg tehát értéket képvisel az olvasó számára, átvezeti egy másik, releváns tartalomra, ezzel pedig segíti őt a tájékozódásban. Ugyanakkor a természetes linkprofil kialakítása keresőoptimalizálási szempontból is nagyon fontos, így mindenképpen érdemes rá kellő figyelmet fordítani.